Kurser



Lär dig bränna fett!

Aetherius startar en
kurs där vi under våren kommer att använda oss av professor Michail Tonkonogis
råd vad som gäller om man vill bränna fett och bli mera hälsosam?

Det finns ingen människa i världen som vill vara sjuk. Alla
vill vi vara friska, snygga, energiska och leva ett långt och aktivt liv. Men
hur ska man leva för att behålla hälsan? Hela tiden bombarderas vi med olika
budskap om vad man ska äta och inte äta, om vilken träningsmetod som är bäst i
världen och om vilka träningsredskap som kan ge dig en drömkropp på bara några
veckor. Olika myndigheter kommer ofta med helt olika bud när det gäller t ex
kostfrågor. I detta ständiga flöde av motstridiga råd är det mycket svårt att
urskilja vad som är viktigt, vad som är rena kommersiella påhitt och vad som är
sant.


Har du själv verkligen koll på vad som är avgörande för din hälsa eller tror du bara att du vet det?

När ska du träna?  Hur ska du träna?  Vad ska du äta?  När ska du äta? Hur mycket ska du äta? Vilken kost ska du välja för att uppnå dina mål
vad gäller hälsa och träning?


Kursupplägg:

Föreläsning

Träff 1.Vägning och mätning, 1:a gång

Kost och träningsråd för att bäst lyckas

Gymkort 3 månader med nyckel och program

Träff 2. Vägning och mätning ( frivilligt!)

Träff 3. Avslutande vägning och mätning efter 3 månader.

Promenader i grupp.

FÖRANMÄLAN!

Gå på kurs och få personligt styrketräningsprogram på köpet!

 

Kurspris    1800 kr     Pensionärer        1800 kr



 



Hälsoform

En utbildning i livsstilsförändring som ger ökad livs kvalité både fysiskt som psykiskt. Syftet med kursen är att öka dina kunskaper om kostens och motionens/träningens betydelse för hälsan.

Under de senaste åren har ohälsan ökat kraftigt hos befolkningen, Riksförsäkringsverket redovisar för hur sjukskrivningar och förtidspensioneringar har skjutit i höjden, i en utredning som heter ”handlingsplan för ökad hälsa i arbetslivet. Kostnaderna för sjuk- och aktivitetsersättningar har ökat från 37 miljarder 1997 till 58,5 miljarder 2003. Det är betydligt mer än hälso- och sjukvårdens totala kostnader.(Riksförsäkringsverket)

Dagens folksjukdomar kan på ett eller annat sätt kopplas till livsstilen, en alltför stilla sittande tillvaro, är ett stort hot mot vår kropp och dess välmående, hälsan. ( Fyss. Apoteket)

Kroppens samtliga organsystem, påverkas på ett eller annat sätt av fysisk aktivitet. Regelbunden fysisk aktivitet förbättrar cirkulationssystemets kapacitet och funktion, musklerna blir starkare och mer uthålliga, skelettet blir starkare, koordinationen och balansen blir bättre, det upprätthåller balansen i hormonsystemet. Fysisk aktivitet gör det även lättare att reglera sin vikt, har en positiv inverkan på smärta, både psykisk och fysisk smärta. Att träna regelbundet i grupp eller enskilt har en positivt höjande effekt både på det psykologiska och sociala planet. ( Effekter av fysisk träning vid olika sjukdomstillstånd. SISU idrottsböcker, 2007.)

Det finns idag ett flertal studier som påvisar de positiva effekterna som fysisk aktivitet har på vår hälsa, även annan livsstilsförändring som ändrade kostvanor har god effekt på olika sjukdomstillstånd. (Fyss)

Viktreducering med hjälp av fysisk aktivitet i kombination med ändrade kostvanor har visat sig vara mest effektivt. ( Dominic Hansen et al. Sport med 2007:37. The effect of exercise training on fat-mass loss in obese patients during energi intake restriction.)

Hälsoform

Under åtta träffar så får ni en djupare kunskap om vad kosten och den fysiska aktiviteten har för påverkan på hälsan. Vi går igenom näringsämnen, måltidsordning och olika tallriksmodeller. Eftersom hälsan sitter i våra muskler, kommer fokus att ligga på den fysiska aktiviteten. Vi kommer att förmedla till er vad som händer i kroppen vid träning och hur ni kan påverka ert välbefinnande. Vi kan testa styrka, kondition och rörlighet om så önskas, utifrån det individuella resultatet, kan ni få en personlig rådgivning om kost och motion. Vi har även kompetensen att coacha individer som tränar på en högre nivå upp till elitnivå. Alla moment är frivilliga.

Vi kommer till er arbetsplats, minsta antalet deltagare är 5 personer. Vi kan även hålla kursen hos oss. För vidare information tveka inte att ringa eller skicka ett mail till oss.

Anmälan och information: annlouise@aetherius.se, eller 070-693 68 53.

Varmt välkomna!

 

                   

Referenser: Hälsoform kursen

 Kvinna 55+

Trevligt bemötande. Mindre grupp, då lär man känna varandra bättre. Resan till Masesgården var en fantastisk upplevelse. Det vi fått lära oss om maten, gör att man kan fortsätta äta lika efter kursens slut och därmed behålla en hälsosam livsstil resten av livet. Att få föra dagbok över kost och motion, gör att man ökar sin medvetenhet om dess betydelse. Man lär sig snabbare på det viset också. Tallriksmodellen=bra! Fotföreläsningen, spännande med bra tips och råd.

 Kvinna 65+

 Liten härlig grupp med många goda skratt och samtidigt mycket seriös information. Jag har lyckats gå ner i vikt och är nu mera motiverad att lämna tvsoffan. Jag tycker kursen ska heta Må bra kurs!

 Kvinna 66+

 Glad och kunnig ledare. Det har varit trevligt. Det är viktigt att träffas varje vecka för att få stöd och inspiration till motionera oftare och med kontinutet. Kursen har gett större lust till träning och behovet av motion har ökat med kunskapen av vad som faktiskt händer i kroppen.Bra med grundregler, tallriksmodell, utgifter och inkomster, recepten har gett inspiration. Att mäta kroppen känns bättre än att väga sig Resan till Masesgåden var härlig!

 Kvinna 70+

Kursen har jag upplevt mycket positiv i sin helhet. Förtjänsten är helt och hållet kursledarens. Med hennes utstrålning, engagemang och medmänsklighet är hon som klippt och skuren för att hålla en Wellness kurs.Innehållet har varit omfattande lärorikt och den uppmuntran hon hela tiden har gett oss har varit fantastisk. Något mera att önska är i mitt tycke mera avslappnings och kroppsövningar. Hälsoform är ett bra namn. Tacksam för att vi inte behöver uppleva ”pekpinnar”. Vi har fått känna oss duktiga även om vi gjort något felsteg.